در برنامه معماری سÙید درباره نقد معماری عنوان شد
مشکل معماری ایران این است که تجربه روزانه ندارد...
برنامه معماری سÙید چهارم دی ماه اختصاص داشت به موضوع نقد در Øوزه معماری. برنامه با بخش خیابان سÙید آغاز شد Ú©Ù‡ این بخش نیز به موضوع برنامه پرداخته بود Ùˆ اختصاص داشت به پاسخ های دکتر امیر Ù…Øمدخانی به پرسش هایی Ú©Ù‡ در نقد برنامه معماری سÙید Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ بود. در ابتدای بØØ« سعید اسلام زاده ضمن معرÙÛŒ مهندس شهرام Ú¯Ù„ امینی، معمار Ùˆ سردبیر نشریه معماری شارستان به عنوان مهمان برنامه ادامه بØØ« را در اختیار دکتر امیر Ù…Øمدخانی گذاشت. مهندس شهرام Ú¯Ù„ امینی در آغاز راه، نقد را راهگشای هر تÙکری برای ادامه راه درست دانسته Ùˆ ادامه داد: نقد هر رویداد Ù…ÛŒ تواند Ùهم ان را برای مردم آسان کند Ùˆ در نتیجه پرسش هایی را به وجود آورد- Ú©Ù‡ چگونه معنایی در یک اثر هست Ùˆ این معنا چیست. به عقیده مهندس شهرام Ú¯Ù„ امینی نقد ابزاری است برای ایجاد یک Ú¯Ùتمان درباره واقعیاتی Ú©Ù‡ در جهان وجود دارد. ÙˆÛŒ هم چنین نقد را Ùضایی برای Ú¯Ùت Ùˆ Ú¯Ùˆ نامید Ùˆ نه برای قضاوت کردن. رمز گشایی Ùˆ بازخوانی اثر وظای٠دیگر نقد از دید مهندس Ú¯Ù„ امینی بودند.
ÙˆÛŒ Ú¯Ùتمان درباره اثر Ùˆ نیز یاÙتن معنای اثر را رویکردهای دوگانه عمده منتقدین در بازخوانی یک اثر معماری دانست؛ Ùˆ بازخوانی یا خوانش مجدد آثار در اثر نقد را نیز به سه نوع خوانش تقسیم کرد. ایشان اولین نوع خوانش را خواندن Ø·Ø±Ø Ø±ÛŒØ²ÛŒ شده نامید Ú©Ù‡ به متن اثر نگاه ندارد Ùˆ بلکه به هر چیزی خارج از متن اثر توجه Ù…ÛŒ شود. نوع دوم خواندن تÙسیری است Ú©Ù‡ در آن اثر بریده بریده بررسی Ù…ÛŒ شود تا هم خود متن Ùˆ هم مسایل خارج از متن مورد خوانش قرار گیرد. خواندن خوانا بر اثر یک تÙسیر نظام دار از Ú©Ù„ اثر نوع سوم خوانش از دید مهندس Ú¯Ù„ امینی بود؛ Ú©Ù‡ تاویل نیز Ù…ÛŒ تواند نامیده شود.
مهندس شهرام Ú¯Ù„ امینی در ادامه در مورد انواع نقد Ú¯Ùت: اولین نکته این است Ú©Ù‡ چگونه نقدی انجام دهیم براساس ارزش ها Ùˆ نظام Ùˆ قوانینی مشخص؛ این نوع نقد برای Ú¯Ùت Ùˆ Ú¯Ùˆ درباره اثر معیارهایی نیاز دارد تا بتوان اثر را بر اساس آن معیارها مورد بررسی قرار داد. مهندس Ú¯Ù„ امینی این نوع نقد را نقد معیاری نامید. نوع دیگر نقد از دید مهمان برنامه نقد تÙسیری بود Ú©Ù‡ بر اساس تÙسیر منتقد Ø´Ú©Ù„ Ù…ÛŒ گیرد. نوع سوم نقد از دید مهندس Ú¯Ù„ امینی نقد توصیÙÛŒ بود Ú©Ù‡ بیشتر به خارج از متن Ù…ÛŒ پردازد Ùˆ به مول٠بیشتر Ù…ÛŒ پردازد. ÙˆÛŒ اولین نقد کننده در هر پروژه معماری را خود معمار نامید Ú©Ù‡ بر اساس نقدی Ú©Ù‡ از Ù…Øیط پیرامون، بودجه Ùˆ هزینه Ùˆ... دارد اثر معماری خود را طراØÛŒ Ù…ÛŒ کند. به Ú¯Ùته ایشان نقد نوع چهارم نقدی است Ú©Ù‡ بر اساس نقد معمار Ø´Ú©Ù„ Ù…ÛŒ گیرد.
در ادامه برنامه مهندس شهرام Ú¯Ù„ امینی در پاسخ به سوال سعید اسلام زاده درباره چگونگی نزدیکی Ùˆ تطابق سلیقه های عمومی Ùˆ معیارهای معمارانه سلیقه عمومی را تØت تاثیر رسانه ها Ùˆ تبلیغات نامیده Ùˆ معیارهای معمارانه را نیز تØت تاثیر سلیقه ها عنوان کرد. ÙˆÛŒ معماری Ù‡Ùتاد هشتاد سال اخیر ایران را به شدت تØت تاثیر Ùرهنگ Ùˆ معماری غرب دانسته Ùˆ به جای معماری معاصر ایران از ترکیب در Øالت معاصر برای توصی٠معماری امروز ایران استÙاده کرد.
بخش پایانی برنامه اختصاص داشت به معماری معاصر ایران؛ Ú©Ù‡ دکتر امیر Ù…Øمدخانی پس از برشمردن ویژگی های عمده این معماری Ùˆ تØت تاثیر تبلیغات Ùˆ مد بودنش، از مهمان درباره خواست مهم ترین انتقادش را نسبت به معماری معاصر ایران بیان کند. مهندس شهرام Ú¯Ù„ امینی بسیاری از آثار معماری معاصر را تØت تاثیر شهرت طلبی معماران دانسته Ùˆ نیاز به Ú¯Ùت Ùˆ Ú¯ÙˆÛŒ بین رشته ای را میان معماران با جامعه شناسان، اقتصاد دانان، روان شناسان Ùˆ دیگر متخصصان رشته های دیگر برای رشد Ùˆ ارتقای معماری معاصر الزامی دانست. ÙˆÛŒ بزرگ ترین مشکل جامعه معماری ایران را این نکته دانست Ú©Ù‡ تجربه روزانه Ùضای معماری را ندارد. مهمان برنامه به عنوان مثال تجربه نکردن مدرنیسم در زندگی روزانه را عمده دلیل ضع٠آثار مدرن ما در قیاس با غربی ها Ú©Ù‡ مدرنیسم را از عمق جان درک Ùˆ تجربه کرده اند، اعلام کرده Ùˆ اÙزود: باید نقل قولی از بهمن Ù…Øصص بیاورم Ú©Ù‡ بسیار زیبا Ùˆ گویا است. ایشان Ú¯Ùته اند ما ان جا همیشه دیر بودیم Ùˆ این جا زود. این یعنی ما از هر اتÙاقی Ú©Ù‡ در غرب Ù…ÛŒ اÙتد عقبیم، اما همان تجربه ها را اگر این جا انجام دهیم هنوز به دلیل عدم درک روزانه آن تجارب در اجتماع به نظر Ù…ÛŒ رسد زود تر از موعد لازم به ان کار دست زده ایم.
مهندس شهرام Ú¯Ù„ امینی در بخش پایانی صØبت هایش توجه به Ùرهنگ، جغراÙیا، زندگی Ùˆ تاریخ خودمان را برای رسیدن به یک ساختار درست در معماری الزامی دانست.